fbpx
 Pierwsza edycja Speed Up Your Business za nami!
Przez ostatnie kilkanaście miesięcy otoczyliśmy wsparciem merytorycznym kilka firm we wczesnej fazie rozwoju. Teraz przedsiębiorcy bogatsi w wiedzę, doświadczenie i wskazówki, które pomogą rozwinąć im żagle, wyruszają na biznesowe morze. Demo Day, wydarzenie podsumowujące pierwszą edycję projektu Speed Up Your Business, odbyło się w Kuźni Społecznej, która przez ostatnie dwanaście miesięcy była siedzibą i zapleczem merytorycznym dla kilku startupów. I edycję projektu ukończyły firmy: Custom Drinks, Rybus, Loomberry, Mikrowarzywa, Lokalny Produkt, E-sportsponsorship, Asun. Uczestnicy projektu mieli okazję zaprezentować się przed biznesmenami i inwestorami. Wśród gości byli m.in. Arkadiusz Regiec, założyciel i prezes platformy społecznościowego finansowania udziałowego Beesfund, Robert Borzuchowski, właściciel firm Energetik Polska i Colostrum Polska, Radosław Hir, właściciel firmy Hirpol, Agnieszka Tokarska, właścicielka marki odzieżowej You by Tokarska, Andrzej Weber, inwestor, odpowiadający m.in. za rozwój największego w Polsce pola glampingowego Beescamp, dr Jerzy Akińcza – radca prawny, przedsiębiorca, inwestor, prezes „Tęczy” Biskupiec, Marek Kleina, inwestor, prezes zarządu spółki Trogon BC, Piotr Sztremer, inwestor, przedsiębiorca, prezes zarządu domu handlowego Manhattan w Olsztynie, Maciej Wasilenko, udziałowiec w startupie odzieżowym, czy Olena Bondarenko, inwestor, przedsiębiorca, prezes zarządu w spółkach Clean Planeta, IN oraz Batay. Marek Borowski, prezes Banku Żywności w Olsztynie, realizatora projektu Speed Up Your Business, przypomniał, że oprócz pomocy żywnościowej Bank od zawsze wspierał ludzi w różnych formach, m.in. poprzez realizację projektów edukacyjnych czy aktywizacyjnych. Z czasem rozszerzył działalność, wspierając przedsiębiorców: – Od początku działania ważną wartością jest dla nas człowiek, któremu staraliśmy się pomagać żywnością. Z czasem dowiedzieliśmy się, że potrzebuje on też pomocy rzeczowej, a stąd prosta droga do działań takich jak Speed Up Your Business – mówił Marek Borowski. – Realizując ten projekt, chcemy kształtować biznes innowacyjny, rozwojowy, wzmacniający lokalne społeczności, bo to wpływa na rozwój gospodarki regionu. Podczas spotkania zebrani zapoznali się z krótkimi filmami-prezentacjami startupów. Każdy z nich wziął także udział w rozmowie z Michałem Bartoszewiczem, prowadzącym Demo Day. Mogliśmy dowiedzieć się, jakie plany mają firmy, gdzie przedsiębiorcy widzą swój biznes za kilka lat, co jest dla nich najważniejsze w codziennej pracy. Łukasz Wojtas, właściciel marki gastronomicznej Rybus, deklarował: – Będzie o mnie słychać w całej Polsce. Nie wyobrażam sobie jednak, abym był tak dużą firmą, żeby nie móc w niej codziennie uczestniczyć. Z kolei Radosław Kurenda i Sebastian Jestadt, przedstawiciele firmy ASUN, zapewniali, że ich pomysł na inteligentne oświetlenie, wykorzystywane w sadownictwie i warzywnictwie, to rewolucja: – Jego największa zaleta to energooszczędność. Zużycie energii szacujemy na około 50% zużycia konwencjonalnego oświetlenia, które jest obecnie wykorzystywane w szklarniach. Dodatkową wartością, wykazaną w trakcie badań, jest wzrost produkcji o około 10 procent.

Praca w niełatwym czasie pandemii

Głównym założeniem projektu Speed Up Your Business jest akceleracja małych i średnich przedsiębiorstw z różnych sektorów gospodarki. W praktyce wybrane firmy otrzymują pakiet niezbędnych usług, które pomogą im rozwinąć skrzydła, m.in. prawne, księgowe, promocyjne, specjalistyczne, mentoringowe, szkoleniowe, ICT, doradcze. Zainteresowani mogą także korzystać z powierzchni biurowych Kuźni Społecznej. Jednak niezmiernie ważna jest całoroczna opieka menedżera inkubacji. W Speed Up Your Business działa troje menedżerów: Maciej Felski, Anna Ciesielska i Dorota Łutowicz-Głowacka, która zwraca uwagę na trudny czas realizacji projektu: – I edycja Speed Up Your Business nie była łatwa. Rozwijanie firmy w czasie pandemii jest trudne, zwłaszcza jeśli przedsiębiorstwo działa w branży, która jest całkowicie zamykana lub może działać z dużymi ograniczeniami. Super jest to, że mimo ciężkiego czasu, w jakim przedsiębiorstwa musiały działać, wszystkie utrzymały się na rynku, choć nie było to łatwe, nie zniechęciły się i mają szansę na dalszy rozwój.
Maciej Felski dodaje, że firmy nie działały w próżni, oderwane od siebie: – Pod koniec edycji przedsiębiorstwa zaczęły ze sobą współpracować, nawiązały się relacje biznesowe i nie tylko. To jest dla nas inspiracją w pracy w kolejnych edycjach, które mogą dać więcej możliwości do spotkań, nawiązywania relacji i współpracy biznesowych, na przykład na szkoleniach, bo te, ze względu na pandemię, odbywały się głównie online. Patrząc globalnie na wszystkie przedsiębiorstwa z pierwszej edycji, to mają one potencjał i, co najważniejsze, wykazują chęć dalszego działania.
Magdalena Ogińska, właścicielka marki Loomberry mówi, że największą wartością, z którą zetknęła się w projekcie, są ludzie: – Zarówno kadra projektu, jak i jego uczestnicy okazali się wspaniali i niezwykle pomocni. Otrzymałam ogrom wiedzy ze strony menedżera, sporo wiadomości wyniosłam ze szkoleń. To nieoceniona wartość. Prócz tego otrzymałam namacalne wsparcie, bo nigdy nie miałam chęci ani wiedzy, żeby zabrać się za budowę sklepu internetowego, gdzie mogłabym sprzedawać swoje produkty. A dzięki projektowi Speed Up Your Business wreszcie go mam!

Obejrzyj relację z wydarzenia: