
Dyskusje na temat sprzedaży poprzez media społecznościowe, porady dotyczące stawiania pierwszych kroków w biznesie, czy wskazówki dotyczące tego, jakie funkcje powinien spełniać dobrze zaprojektowany landing page – to tylko niektóre z zagadnień poruszonych podczas spotkania networkingowego, w którym wzięli udział m.in. uczestnicy III edycji projektu.
Spotkanie rozpoczęła prezentacja Moniki Tarnowskiej, właścicielki agencji marketingowej Lupa Marketing, która skupiła się na kwestiach dotyczących wykorzystania social mediów w sprzedaży produktu lub usługi. Ważne w tym kontekście było poznanie narzędzi, z którymi będziemy pracować, ale także prawidłowe zbudowanie marki.
– Nie każdy może markę zbudować – mówiła Monika Tarnowska. – Jeśli pozwolimy na to, że o naszej marce będzie mówił przypadek, to ciężko będzie mówić o tym, że budujemy ją świadomie. Konsument naszego produktu lub usługi musi myśleć, że to on sam doszedł do wniosków o tym, jak postrzega naszą markę, ale to my musimy za tym stać.
W panelu „Jak promować startup, zanim wejdzie na rynek?” oprócz Moniki Tarnowskiej wzięli udział Andrzej Sadowski, prowadzący agencję Panda Marketing i Łukasz Kruszewski, CEO agencji marketingowej PHENOMEN. Dyskusję moderował Michał Bartoszewicz, właściciel czasopisma lifestylowego MADE IN Warmia & Mazury oraz agencji kreatywnej Auris Media Group.
Andrzej Sadowski zwracał uwagę, że początek przygody z biznesem jest decydujący: – To ważny moment dla was. Pytajcie, gdzie tylko możecie, przyszłych klientów, czego oczekują wobec waszego produktu lub usługi. Ma to dwie zalety, pierwszą jest ta, że z naszych rozmówców możemy zrobić w przyszłości klientów, a druga jest taka, że osoby te dają wam sygnał przed startem, czy to, co uważacie o swoim produkcie, czy usłudze, jest dla nich istotne. Takie rozmowy to weryfikacja waszych założeń.
Łukasz Kruszewski dodał również, że nie miałby problemu, aby w pierwszym etapie działalności zwrócić się z pytaniami do… konkurencji: – Starałbym się ją zdiagnozować i zewidencjonować, dowiedzieć, jakie ma plany.
Dyskutowano również o budowie marki osobistej, czy powinna być powiązana z firmą i usługą. Tutaj zdania były podzielone. Jak nie trudno się domyślić, nie każdy jest predystynowany do tego, aby być twarzą firmy, są osobowości introwertyczne, które świetnie sprawdzają się w działaniu, gorzej w bezpośrednim kontakcie z klientem, choć – jak dodał Michał Bartoszewicz – i tego trzeba się nauczyć.
Pierwsze spotkanie networkingowe zamknęła prezentacja Mariusza Mieczkowskiego z firmy Prosatis, który w projekcie SUYB odpowiada za budowę stron internetowych dla przedsiębiorców biorących udział w programie inkubacji. Zebrani dowiedzieli się, jak będą wyglądały takie landing page i jakie będą zawierały funkcjonalności.
