Dziesięć firm podpisało umowy i dołączyło do I edycji projektu.

W trakcie uroczystego spotkania z uczestnikami SUYB głos zajął m.in. Marek Borowski, prezes Banku Żywności, realizator projektu, który uzasadniał, dlaczego Bank zajmuje się projektem dotyczącym przedsiębiorczości: – Może to budzić zdziwienie, bo kojarzymy się z pomocą żywnościową – mówi Marek Borowski, prezes Banku. – To mylne wrażenie, bo działamy też w innych obszarach. Jesteśmy członkiem polskiej i światowej sieci banków żywności, które z sukcesami pracują nad innowacjami dotyczącymi zagospodarowania żywności, jej pakowania czy transportu. Należmy również do europejskiej sieci EIT Food, gdzie pracujemy nad wspieraniem innowacji w obszarze produkcji czy sprzedaży żywności. Od kilku lat rozwijaliśmy także przedsiębiorczość społeczną, tworząc m.in. spółdzielnie socjalne czy spółki.

O miejsce w dziesiątce, która rozpocznie I edycję projektu, starało się kilkunastu przedsiębiorców z Warmii i Mazur. Pomyślnie proces rekrutacyjny przeszło dziesięć firm na różnym etapie zaawansowania. Wśród uczestników pierwszej edycji projektu jest m.in. Marta Klasińska: – Dla mnie ten projekt jest prawdziwym startem, bo założyłam działalność gospodarczą trzy dni przed złożeniem wniosku o uczestnictwo w SUYB. Pomysł, który chcę wdrożyć, związany jest ze sprzedażą internetową zdrowej żywności, z naciskiem na żywność regionalną. Głównie chodzi o oleje, wysokonienasycone kwasy tłuszczowe, produkty z lnu. Chciałbym łączyć te kwestie z doradztwem dotyczącym diety olejowo-białkowej.

Na drugim biegunie jest m.in. firma z branży medycznej TEL-MED Sp. z o.o., która oferuje rozwiązania z zakresu telemedycyny w postaci boxów i kontenerów medycznych. – Taki box jest mobilny, samoczyszczący i dzięki niemu można wykonywać zdalnie badania pacjenta – wyjaśnia Robert Jurga przedstawiciel spółki. – Chcemy cały czas się rozwijać i prezentować swoje rozwiązanie, które jest już użytkowane.

W planach TEL-MED ma utworzenie sieci punktów medycznych, zamierza również opracować standard sprzętowy oraz oprogramowania i komunikacji, tak aby zoptymalizować koszt produkcji boxów.

Krótkie charakterystyki przedsiębiorstw zakwalifikowanych do I edycji Speed Up Your Business:

 

  • Magdalena Ogińska

Mikroprzedsiębiorstwo zajmuje się tkactwem ręcznym na poziomym warsztacie tkackim – produkuje głównie chusty do noszenia dzieci. W planach jest rozszerzenie linii produktów, które będą tkane z przędz ekologicznych i naturalnych oraz farbowane naturalnymi metodami. Efektem mają być w 100% ekologiczne produkty.

  • Lokalny Produkt

Spółka chce prowadzić działalność w branży spożywczej, wprowadzając na rynek produkty spożywcze wysokiej jakości, często wytwarzane w sposób tradycyjny z zachowaniem zrównoważonej produkcji, polegającej na przetwarzaniu surowców, które do tej pory ulegały marnowaniu oraz zepsuciu, przyczyniając się negatywnie do ogólnoświatowego bilansu produkcji CO2.

  • TEL-MED Sp. z o.o.

Firma oferuje rozwiązania z zakresu telemedycyny w postaci, kiosków, boxów i kontenerów medycznych dla jednostek państwowych np. szpitali, przychodni, wojska oraz podmiotów prywatnych np. galerii handlowych czy dużych zakładów pracy. W planach TEL-MED ma utworzenie sieci punktów medycznych, zamierza również opracować standard sprzętowy oraz oprogramowania i komunikacji, tak aby zoptymalizować koszt produkcji boxów.

  • Mikrowarzywa z Warmii Kinga Młyńska

To firma biotechnologiczna wyspecjalizowana w produkcji mikrowarzyw. Przedsiębiorstwo jest innowacyjne w skali kraju, bo specjalizuje się w biotechnologicznej produkcji i sprzedaży mikrowarzyw oraz badaniach nad nowymi gatunkami roślin produkowanych w tej formie. W planach firmy jest m.in. rozszerzenie oferty uprawianych mikrowarzyw oraz rozbudowa obszaru działania poprzez franczyzę.

  • POZYTYW Krzysztof Bogusz

Firma zajmuje się doradztwem w zakresie rozwiązań informatycznych, sprzętem elektronicznym, a także fotografią produktową. Kierunkiem rozwoju jest opracowanie Systemu (aplikacja desktopowa)  do handlu równoległego na rynku europejskim, zweryfikowanie dobranej technologii zarówno od strony użytego języka oprogramowania, jak i wydajności bazy danych, a po realizacji prac programistycznych sprzedaż abonamentowa lub prowizyjna rozwiązania.

  • ASUN spółka z.o.o.

Spółka prowadzi badania dotyczące Inteligentnej oprawy LED do produkcji roślinnej pod osłonami oraz prowadzi prace związane z utworzeniem prototypu takiego systemu. W zamyśle inteligentna oprawa do oświetlania roślin na podstawie opracowanego modelu matematycznego tak dostosowuje intensywność i barwę światła, aby w optymalny sposób sterować produkcją roślinną. Produkt będzie mógł być wykorzystany w szklarniach zarówno warzywno-owocowych, ziołowych, jak i kwiatowych.

  • Marta Klasińska

Firma z sektora spożywczego, specjalizująca się w doradztwie dotyczącym diety olejowo-białkowej. Przedsiębiorca zamierza uruchomić internetową sprzedaż produktów wchodzących w skład tej diety, promującej ją i edukujących w tym zakresie. Poprzez profil swojej działalności firma chce przyczyniać się do promocji i rozwoju sektora żywności wysokiej jakości.

  • ONStudio Sp. z o.o.

ONStudio Sp. z o.o. prowadzi sprzedaż usług poligraficznych oraz usług graficznych. Plan rozwoju firmy obejmuje budowę strony internetowej umożliwiającej zamawianie online zarówno materiałów reklamowych w postaci ulotek, plakatów, katalogów, kalendarzy itp., jak i usług graficznych. Serwis ma łączyć grafików z klientami szukającymi projektów graficznych materiałów reklamowych.

  • Esensic Sp. z.o.o.

Flagowym produktem jest system pozycjonowania (SP) w czasie rzeczywistym w pomieszczeniach zamkniętych i ograniczonych. SP umożliwia precyzyjną lokalizację obiektów w 3D wewnątrz pomieszczeń, co przekłada się na liczne przypadki użycia dla potencjalnych integratorów. Esensic ma w planie zarówno sprzedaż urządzeń w postaci stacji referencyjnych, jak i również znaczników będących odbiornikami, które są lokalizowane wraz z innowacyjnym oprogramowaniem lokalizującym znaczniki oraz przedstawia tę informację w sposób zrozumiały użytkownikowi końcowemu.

  • E-SPORTSPONSORSHIP Sp. z.o.o.

Portal uruchamiany przez spółkę ma być internetową platformą wielostronną o zasięgu krajowym i światowym. Jego celem być w pełni automatyczna komunikacja między e-graczami i inwestorami e-sportu.