Społeczna odpowiedzialność biznesu dotyczy każdego z nas

Każdy biznes ma wpływ na otaczającą nas rzeczywistość. Niezależnie od branży nie da się pozostać na nią obojętnym. Dlatego każda osoba zakładająca własną firmę powinna się zastanowić, jaki wpływ będzie wywierać na otoczenie pod każdym względem oraz co może zrobić, by był on jak najbardziej pozytywny.

Zagadnienie społecznej odpowiedzialności biznesu coraz częściej jest poruszane w grupach skupiających przedsiębiorców czy środowiskach akademickich. To także główny temat ostatniego spotkania mentoringowego, zorganizowanego w ramach trzeciej edycji projektu. 

Zaczęło się od warsztatu “Jak budować wizerunek firmy dzięki społecznej odpowiedzialności biznesu?”, które poprowadził Michał Bartoszewicz – właściciel firm działających na rynku mediów. Po godzinnej prelekcji na scenie pojawili się także inny eksperci, aby pochylić się nad pytaniem, jak łączyć rozwój firmy z pozytywnym wpływem na otaczającą rzeczywistość. 

Swoimi spostrzeżeniami podzielili się:

  • Joanna Popiel-Królik, Katarzyna Ulandowska i Justyna Stawecka – które reprezentowały Sekcje Przedsiębiorczości i Dialogu i Partnerstwa Centrum Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym w Olsztynie,
  • Dorota Jesiołowska-Sołoducha – pomysłodawczyni marki EkoPorządki, 
  • Jan Falkowski – właściciel firmy Janpol Technologie z Brzozia Lubawskiego.

Ich doświadczenia ze społeczną odpowiedzialnością biznesu mają szeroki zakres. W swoich wypowiedziach skupili się przede wszystkim na aspektach środowiska i ekologii oraz interesów pracowniczych w kontekście uchodźców z Ukrainy. Podkreślili także coraz częściej pojawiające się zjawisko greenwashingu. W wolnym tłumaczeniu funkcjonuje ono jako “ekościema”. Opisuje działania, które z założenia mają być ekologiczne, ale w ogólnym rozrachunku okazują się być szkodliwe dla środowiska. 

Eksperci panelu, w tym Dorota Jesiołowska-Sołoducha, której idea bycia eko przyświeca od samego początku jej firmy, przestrzegają przedsiębiorców przed nieświadomym wpadnięciem w greenwasing. Nie zawsze firmy mają świadomość, że np. produkowane przez nich biodegradowalne produkty produkują większy ślad węglowy, niż ich niebiodegradowalne odpowiedniki. Właśnie dlatego trzeba swój biznes prześwietlić pod każdym kątem. Inaczej to klienci wyłapią wszelki niespójności, a to w konsekwencji może doprowadzić do utraty ich zaufania.

Dawka wiedzy, którą otrzymali uczestnicy warsztatu mentoringowego, była naprawdę pomocna. Obecnie przed startupami biorącymi udział w projekcie jest mnóstwo pracy, ponieważ do zakończenia programu zostało już mało czasu. To tzw. ostatnia prosta! Mimo wszystko uczestnicy Speed Up Your Business doskonale wiedzą, że na zdobywanie nowych wiadomości z zakresu przedsiębiorczości jest równie cenne, co ciężka praca włożona w rozwój własnego biznesu. Efekty starań startupów zostaną zaprezentowane już wkrótce, 29 marca podczas Demo Day w Kuźni Społecznej w Olsztynie.